неделя, 3 април 2011 г.

Зад кулисите на "Епопея на забравените"


ЗАД КУЛИСИТЕ НА “ЕПОПЕЯ НА ЗАБРАВЕНИТЕ” - ЕДНО ЗАБРАВЯНО ПРОИЗВЕДЕНИЕ
Андрей Бобев

Проправяйки път за своето собствено гледище през барикадите от литературнокритически статии около “Епопея на забравените”, читателят неминуемо ще се сблъска с това, че едни от произведенията, включени в нея, са обикнати от критиците, а други са изтласкани встрани. Повечето изследвания се основават на “представителни” стихотворения като “Левски”, “Опълченците на Шипка” и пр., докато други произведения - като “1876” и “Волов” - търпят незаслужено пренебрежение. На тях се гледа едва ли не като на “случайни” творби. Че у Вазов няма случайни неща, ни убеди едно скорошно изследване [1]. Затова и този опит за анализ ще подходи към своя обект - стихотворението “Волов” - с убеждението, че това е неслучаен текст с неслучайно място в целостта на “Епопея”-та.
Преди всичко имам чувството, че на “Волов” трябва да се гледа като на една жива картина [2]. Този особен “жанр”, който днес е почти забравен, а някога е бил не малко популярен (например съпругата на цар Фердинанд го поздравила за един празник с такава жива картина, самият владетел също се снимал в такива “постановки”), представлява група от хора, въплътени в определени роли, които заемат някаква неподвижна позиция - като изобразени на картина. Този “жанр” носи в себе си, от една страна, качествата на картината и на фотографията (защото обикновено се заснема с фотоапарат); от друга, носи свойствата на един драматичен фрагмент. В потвърждение на това “Волов” е единственото произведение от “Епопея на забравените”, в което имаме драматически, а не лирически диалог. И все пак - този драматически ефект е нефункционален от театрална гледна точка, той е също така малко-много външен и неприсъщ както на лириката изобщо, така и на “Епопея”-та в частност. Затова и тук ще използвам понятия като драматически, жива картина и др. с немалка доза условност.

Жива картина с цар Фердинанд. Източник: http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=797481

Първото изречение на произведението въвежда в една драматична ситуация, описва, така да се каже, сцената на драматическите действия: “Те бягаха, бледни, пред дивата сган”. Веднага трябва да се отбележи, че това е първото и последно споменаване на противника-поробител в творбата. Докато в повечето стихотворения от “Епопеята” поробителите са активно действащи лица, тук вниманието на говорителя е съсредоточено върху една драматическа ситуация, породена не само от безизходността на ситуацията, а и от душевното състояние на героя, от овладялото го чувство на безнадеждност. След като е спомената, “дивата сган” не се явява на сцената на действието; тя присъства, тъй да се каже, зад кулисите - без пряко да влияе върху подреждането на драматическата картина, но съществувайки като естествена предпоставка за него. Това първо изречение изразява някаква процесуалност (“Те бягаха…”), която предхожда застиването на действащите лица в жива картина. С един бегъл “щрих” и изобразена голяма част от “сценичната” ситуация - относителното разположение на героите в пространството, драматичността на противопоставянето между две групи герои - “те” и “дивата сган” и пр.
Второто важно нещо, което откриваме в първия стих, е описанието на въстаниците. Не е уточнен броят им, не са споменати имената им, не е обяснена причината за тяхното бягане и външен вид - все неща, които са типични за лириката и може би отчасти биват пояснени от контекста, в който се явява творбата и от обяснителната бележка на Вазов, ала “тук и сега” - в системата на творбата - това премълчаване е значещо. На фона на общото обезличаване изпъква “Волов, юнакът”; и все пак той се откроява не срещу, а из числото на бягащите. А те са характеризирани всъщност само с една дума - “бледни”, чиято важност е очертана ясно с нейното обособяване. “Бледен” не е случайно прилагателно в развоя на българската литература; дори бихме могли да си позволим грубото обобщение, че има периоди, в които то се среща в нея по-често, с по-висока емотивна натовареност дори, отколкото в други. Литературните герои, които са съвременници на тези от Вазовата “Епопея”, обикновено не са “бледни”. Но бледни в “Епопея”-та са Раковски, Михаил Жеков, Бенковски, жената на Кочо, Каблешков, Паисий, зората (в “1876”). Тази бледност, която откриваме поне в седем от дванадесетте стихотворения, има не едно значение. Вдъхновението на родолюбивия плам, пророческият взор в бъдещето, ужасът от зверствата, решителността на героизма, неотвратимостта на съдбата, последната съпротива на съкрушения, но непобеден роб - всичко се смесва в нея. Покрай други многозначителни във Вазовото творчество думи като “тъмен”, “луд” и пр., “бледен” също образува свое семантично гнездо, обраства с допълнителни значения, които няма да открием в нито един речник. Всички те в една или друга степен се актуализират и в разглежданото произведение.
Вторият стих на произведението започва със съюза и: “И Волов, юнакът, цял в кърви облян…” Това и, на пръв поглед съчинително, е всъщност граничната линия между процесуалността и живата картина; то е, така да се каже, ръб, в който се срещат перпендикулярно платното на сценичния декор и плоскостта на самата сцена. Съюзът и бележи една промяна на фокуса - преместване на вниманието от фона към действащите лица. “Волов” е първото собствено име, което се явява в произведението; неговата важност се подчертава от това, че и произведението носи същото име. Анализът не би могъл да отбегне думата, с която е определен героят: “юнакът”. Търсеното от произведението внушение за героизъм е постигнато чрез приобщаващото, българско определение “юнак” - за разлика от друго едно, също обикнато от Вазов: “херой”. Но този юнак е и “юнакът” - познатият ни юнак, нашият юнак, единият (едничкият) юнак. И този юнак се представя пред читателя в един съвсем юнашки вид: “цял в кърви облян, // извика…” Между тези няколко думи, принадлежащи на два отделни стиха, съществува плетеница от взаимнозависими смислопораждания. Страданието на героя е внушено с това, че той е цял облян в кърви; множественото число кърви (вместо кръв) показва не само голямото количество изтекла кръв (и може би множество рани), но и неговото юначество; най-сетне, в момент на толкова голямо лично физическо страдание героят не извиква от болка, а вика за… - по-долу ще видим за какво. Глаголът извика внася последен щрих в тази картина: юнакът не шепти, не говори, а вика и неговият вик носи белега на юнашкото, усилва и разгръща значението на извиканите думи. В “Епопея”-та героите рядко прибягват до обикновена реч. Най-често те викат, реват: Паисий “викна високо”, Миладинови “викнаха силно”, Раковски “викна пръв”, Хаджи Димитър “ревеше”, Столетов “ревна гороломно”… Най-често по същия начин се изразяват и враговете. Не са много случаите, в които тяхното говорене е слабо, неуверено, дори отчаяно: Бенковски “от време на време издумва: “Напред!”, братя Миладинови “шушнеха тихо с гаснееща сила”. Стихотворенията, в които героите говорят спокойно, сдържано, са малка част от “Епопея”-та и това също определя тяхното особено място в цикъла, неистовата сила на героите, които в мигове на върховни изпитания могат да рекат нещо, което напира да бъде изкрещяно - Левски, Кочо; същото се отнася и до онези, в които героите “мълчат” - например Каблешков в едноименната ода. Волов се присъединява към оная група Вазови герои, които извикват своето верую, своето пророчество-молитва, своя завет.
Волов извиква. Кои са неговите първи думи? - “О, Боже!”. Този повик издава един копнеж до получи отговор - небесата да се разтворят и Бог да види сполетялата го трагедия. Той побира в себе си и страха, и негодуванието от Божията безучастност [3]. Но Бог не отвръща и Волов смъква своя поглед към земята, за да види, че тя се е превърнала в ад. “Подвигът пропадна” - тези думи са и противоречиви, и единни в своя смисъл от позицията на днешния читател. От една страна, подвиг наричаме само някакъв сбъднал се акт на героизъм - обективно погледнато, не може да има несбъднал се подвиг. Провалът е подвиг само ако той е утвърдил нещо друго, показал е нещо важно, което в нравствен план стои над очаквания резултат. Но, от друга страна, в перспективата на днешното (а явно и на Вазовото) мислене именно в пропадането на подвига се състои неговият героизъм. Потушаването на въстанието е онова, което го освещава и което го прави различно от други въстания в българската история [4].
Но за героя на стихотворението нещата не стоят така. Той няма надежда за спасение, затова пита само: “Къде да се скрием от безславна смърт?”. Има два начина да се избегне една беда - да избягаш от нея или да се скриеш от нея. Бягството (“Те бягаха…”) не успява, героят търси начин да се скрият. В своите думи Балканът отрича и двете възможности - той не предлага “ни завет, ни път”. Градът и Хижата пък противопоставят на двете (не)възможности други две - бесила и проклятия. Балканът казва “нямам”; Градът и Хижата - “имам”. Те сякаш подмамват героя с това, което имат и предлагат - и това всъщност е смъртта, която той сам желае. Но това е двойна смърт - бесила и проклятия, смърт физическа и нравствена. Поетото задължение да не паднат живи в ръцете на потисника е за апостолите на Въстанието не само клетва на революционната организация, но и нравствен принцип. Всъщност, за да бъдем честни, трябва да отбележим - за тази революционна клетва творбата нищо не казва - и това е един от примерите за това как единствено вписването на “Волов” в тематичната, историческа и пр. “рамка” на “Епопея”-та и авторовата пояснителна бележка доминират прочита на творбата, която взета сама за себе си развива други, по-широки културни смисли [5]. Не липсва и изкушение този нравствен принцип да бъде нарушен - и Градът, и Хижата имат това, което героите търсят - смърт. Но смъртта носи проклятия заради неизпълнението на клетвата - тя е двойна смърт. Единствена Янтра предлага своите обятия - и завет, и път за безнадеждните. В думите й има нещо, което се среща за пръв и единствен път в произведението, а известно е, че единичността в художественото произведение може да бъде не по-слаб сигнален “маяк” за читателя, отколкото повторението. За пръв път в стихотворението срещаме обръщение към героите. По същество това е може би и единственото истинско обръщение в него - значенията на “О, Боже!” като че ли натежават към възклицанието, към междуметието [6]. Това обръщение е осъществено с прилагателното “нещастни” - и няма как да не усетим как неговото емоционално звучене се разминава с емоционалната доминанта на стихотворението, пък и на цялата “Епопея на забравените”. Героите са нещастни - и това никак не звучи като “героите са уморени”. Между бледни, сплашени, силни, големи, бедни, мъртви (в смисъл “примрели”), тъмни, слисани, луди и пр., и пр. определения, които изобилстват в “Епопея”-та, от една страна, и нещастни, от друга, има както голяма прилика - всички те носят в една или друга степен някакво негативно емоционално внушение,- така и огромна разлика. Нещастни малко-много пренася погледа в сферата на личното изживяване, на личната драма. Сгушен нейде между “обобщителното” стихотворение “1876” и “Опълченците на Шипка”, този особен поглед не се забелязва лесно - и все пак не би трябвало да бъде подминаван. В историята на литературата ни той е мост към други произведения, например “Удавници” на Асен Разцветников. В историята, която разказва “Епопея на забравените”, той е мост между величието и трагизма.
Подобно “разведряване” в завършека на стихотворението не само не е прецедент в “Епопея”-та, дори напротив - в повечето от стихотворенията можем да открием една положителна по своето внушение поанта, в която трагично и героично се преплитат в неделимо цяло.
След като, условно казано, сме разгледали бегло стихотворението от началото до края, иде ред да се върнем назад - отново да се спрем върху някои негово по-важни особености, които не могат да проличат при “линеен” анализ.
Творбата на Вазов е изградена върху верига от противопоставяния. Ще се опитам да ги предам схематично:
Те, бледни
дивата сган
О Боже!
О адска измама!
Подвигът
пропадна
надежда
няма
Балканът
Янтра
Градът
Хижата
завет, път
бесила, проклятия
горе
долу
мъжки род
женски род
движение
статичност
Ако се вгледаме, няма как да не забележим, че в крайна сметка само две реалии остават без противоположност, без ответник - Волов (“юнакът”) и безславната смърт. Те са единствени, които нямат някакво положително или отрицателно съответствие. И може би затова образуват на свой ред една своеобразна двойка - юнакът срещу безславието на смъртта. Не срещу смъртта изобщо - а срещу заплахата от смърт без надежда за нещо “след това”, без памет, без слава. Мисля, че е естествено в една епопея юнакът да търси юнашка смърт - с цялата й противоречивост. Защото, оказва се, най-безславната и негероична смърт - самоубийството - става повод за прослава. И струва ми се, че тук виждаме едно взаимно проникване между двете идеи в “Епопея”-тя - тази за юначеството и тази за смъртта. Волов ги обединява (както, разбира се, и други Вазови герои). Оказва се, че юнакът не може да умре безславно, след като е юнак. И обратно, смъртта не може да е безславна, щом умира юнак. Като че ли един друг взаимно се прославят, образувайки някакво постоянно смислово гнездо: юнак-смърт.
Стана дума за това, че героите на произведението извършват различни речеви жестове: викат, питат, отговарят… Говорят също и “персонажи”, които обективно са неодушевени и дори трудно се поддават на индивидуализация чрез персонификация - Градът, Хижата… Техните “сценични реплики” се намират в сложни взаимоотношения, те се допълват, влияят си смислово, дори се противопоставят. Ала трябва да се отбележи не само какво, но и как говорят участниците в живата картина. “Те” (въстаниците) и “дивата сган” мълчат в своята обобщеност и обезличеност. Проговаря пръв Волов - с трагичен патос, с висока емоционална натовареност. Забележете - всяко негово изречение е емоционално маркирано или като възклицание, или като въпрос (реторичен при това). Балканът, Градът, Хижата говорят спокойно - те безучастно съобщават на читателя (зрителя) някакви факти. Само Янтра проговаря емоционално ангажирано, съпричастно: “Елате, нещастни, във мойте обятья!”. Между сина-юнак и майката природа се установява тясна, емоционална връзка [7]. Подканата на пълноструйна Янтра носи в себе си конотации както за смърт, така и за успокоение (“завет”) и бягство от безславната смърт (“път”), които Балканът, Градът и Хижата отказват да дадат на бегълците.
Към своето произведение Вазов дава и разяснителна бележка със следното съдържание:
Волов - апостол по въстанието на 1876 и двама още въстаници след провалянето на движението, като им се отказало навсякъде убежище и гонени от турска потеря, пристигнали на брега на Янтра, която била преишла буйна и голяма. Там, за да не паднат в ръцете на гонителите си, по предложение на Волова, предпочели смъртта и се хвърлили в реката.
Дали тази бележка на Вазов може да се разглежда като част от художественото произведение? Опасявам се, че не - но все пак тя представлява интерес за нас. Очевидно е, че тя разказва събитията, които творбата пресъздава - но го прави по толкова различен начин, че не може да не го забележим.
Бележката на Вазов разказва за съдбата на трима въстаници - Волов е един от тях; стихотворението “Волов” пресъздава личната драма на един от въстаниците, побрал в себе си съдбата на двамата си другари.
Бележката представя обективните обстоятелства на случката - гонят ги турци, отказват им убежище, Янтра е придошла, има опасност да паднат в ръцете на преследвачите си. Стихотворението представя субективните обстоятелства на трагичната смърт - крушението на надеждата, усещането за безизходица, отчаянието - и единствения възможен изход за личността да съхрани своята цялост и достойнство при тази ситуация.
Бележката има 58 думи, ако броим цифрата 1876; стихотворението също има 58 думи, ако броим паратекста “Пловдив, ноември 1883”.
Двата текста си приличат, доколкото са плод на едно и също перо, писани в един период от време, засягащи едно и също събитие и имащи един и същ словесен обем. Въпреки това разликата между тях е огромна - това е разликата между художествен и нехудожествен текст. И все пак нехудожественият придатък на стихотворението ни интересува, защото поставя въпроса за мотивацията на самоубийството във “Волов”. А тя е различна от обективната [8]! В бележката тя е: “за да не паднат в ръцете на гонителите си” - което имплицира ужаса от мъчения, предателство и в крайна сметка поругание и смърт. В стихотворението ситуацията е твърде различна. “Дивата сган” тук се мярка само веднъж - в първия стих - и сетне престава да играе активна роля. Смъртта е предопределеност - Волов е “цял в кърви облян”, спасението е само тя да не е безславна. За мъчения, предателство и поругание стихотворението не отваря и дума. За сметка на това то борави с други реалии - измама, подвиг, надежда, завет, път… - които чертаят съвсем различни измерения както на героичния несбъднал се подвиг, така и на върховия акт - самоубийството.
Иде ред да отбележим и още нещо. Волов и другарите му, обяснява Вазов, умират, хвърляйки се в реката. Но в стихотворението тази смърт не е изобразена - тя е само загатната с призива на Янтра: “Елате, нещастни, във мойте обятья!”. Янтра приканва юнаците и… - стихотворението свършва. Този финал пази в себе си не само трагедията на развръзката, която остава отвъд границите на творбата, но и радостта от съпричастието, от откриването на тъй желаното убежище, упокоение, “завет”. Замълчавайки, творбата “заговаря” още по-убедително, още по-недвусмислено както за неизбежния край на своя герой, така и за своеобразната му “безкрайност”, за съхранената чрез литературната памет негова “живост”.
Стихотворението “Волов” съществено се различава от останалите в цикъла “Епопея на забравените”. В първите десет и в последното дванадесето произведение романтично-героичният художествен свят се гради на основата на общи принципи. Може би съвсем точното им изброяване е невъзможно, но част от тях се състоят “в емоционалните градации на пороите от определения; в своеобразното разширяване на време-пространствените граници чрез лирически оттласквания към широки националноисторически и универсално общочовешки обобщения; в смелите разрези на световната история и патетични сравнения с прославени исторически или митологически герои” [9]. Но колко малко от това намираме във “Волов”! Сравнително немногобройни са дори така характерните за “Епопея”-та художествени определения - “бледни”, “нещастни”… (затова пък поражданите от тях значения стават неимоверно по-важни); няма разгръщане на време-пространството - напротив, то се стеснява и застива в рамките на една драматическа картина, чиито действащи лица са еднакво статични върху “сценичното пространство”; няма и национални или общочовешки “върхове”, с които Волов да бъде сравняван, за да бъде изтъкнато неговото величие. Така че ако в произведението желаем да търсим някакви елементи на одическо възвеличаване, налага ни се да подходим другояче, като на първо място осмислим и убедим читателите в съществената “различност” на това стихотворение. Внимателният прочит показва, че “Волов” не е поема; но дали е ода?
Механизмът на възвеличаване във “Волов” е ако не противоположен на този в останалите стихове от цикъла, то поне същностно различен. Докато произведения като “Левски”, “Каблешков”, “Раковски” и пр. следват една линия на възпяване чрез усложняване на образа, на художествените обстоятелства, ако щете - на структурата на литературния текст - във “Волов”, обратно, виждаме един стремеж към опростяване, към стилизация на образа на героя, на художествените обстоятелства, на самия текст накрая. Резултатът е: патос на щриха; патос на жеста. Ситуацията, за която говори стихотворението, е очевидно непълна. Само е загатната “дивата сган”; не са героично описани Волов и другарите му; не е описано самоубийството им - обратно на примерите, които срещаме в “Бенковски”, “Кочо”, “Братя Жекови”[10]. Тази “непълнота” на произведението в никакъв случай не е художествена несъобразност; тя е просто друг тип художествено изображение. “Волов” е ода, но одическото е внушено не чрез движението (както е в останалите 11 текста), а чрез застиването. В иначе значително еднородното като идейност, поетика и пр. цяло на “Епопея на забравените” стихотворението “Волов” стои очевидно “остранено”, трудно съпоставимо с другите произведения. Но всъщност именно тази негова различност обогатява начините, по които “говори” и внушава цикълът, разширява неговите художествени граници.

Текстът се дава с незначителни изменения спрямо предходната публикация - Светове. Годишник на СОУ "Възраждане" - Русе. Р. 2002, 68-73.


[1] Георгиев, Н. Краевековно зачеркване. - Приложение към в. “Култура”, бр. 16, 28.ІV.2000 г.
[2] Тук си позволявам да припомня съществените паралели, изследвани вече от други автори, между някои моменти от Вазовото творчество и това на Гогол. Изглежда не от другаде, а от Гоголевия “Ревизор” Вазов е черпил с пълни шепи - включително и този изобразителен похват.
[3] На насоченото към Бога негодувание се спира Стефан Елевтеров в едно свое изследване; той обаче неточно посочва, че такова негодувание проявил още Христос, когато Го разпънали на кръста, с думите си: “Боже мой, Боже мой, защо си ме изоставил?”. Всъщност Иисус е произнесъл един Давидов молитвен псалом, 22-и: “Боже мой, Боже мой! (чуй ме;); защо си ме оставил? Далеч са от спасението ми думите на моя вик…” - и т. н.
[4] Разбира се, от историческо гледище това не е точно така, ала литературата рядко се интересува какво би казала историята по въпроса.
[5] Тази авторова бележка, на която ще се спра и по-долу, е едно от доказателствата за това колко разнородна и разностранна е в същината си “Епопея”-та, та се налага семантичните доминанти да бъдат подкрепяни с автоинтерпретации, за да бъдат “скрепени” стихотворенията, тяхното вътрешно многогласие и разногласие.
[6] Да, защото употребата на лексикализирани думи в служба на междуметия не е рядкост в индоевропейските езици: Майчице! Мале мила! Божке! Боже мой! Триста дяволи!
[7] Идеята за майката природа у Вазов е изследвана от Милена Кирова в нейната книга “Сънят на Медуза”.
[8] Различна е и от историческата – съвременната историография приема, че удавянето на Панайот Волов, Георги Икономов и Ст. Ангелов в Янтра е по-скоро нещастен случай, с който завършва опита им да се прехвърлят в Румъния, а не целенасочено самоубийство.
[9] Цанева, М. Иван Вазов. Поетически път. С., 1992, с. 46.
[10] В това отношение “Волов” си прилича с “Каблешков” - и в тази ода Вазов не пресъздава смъртта на героя си, а я обяснява в бележка: “Познавах Каблешков лично. Бяхме приятели. Хванат пленник, той се самоуби в Търново: опушна се с пушка, за да избегне мъченията и да не изкаже други хора…”.

Няма коментари:

Публикуване на коментар